Samorząd gminy wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania publiczne wykonywane przez gminę dzielą się na zadania własne oraz zadania zlecone /bądź to w drodze ustawy, bądź na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego/.



Zadania własne gminy obejmują zwłaszcza sprawy:

  • gospodarki terenami, ładu przestrzennego i ochrony środowiska,
  • dróg gminnych, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  • wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • lokalnego transportu zbiorowego,
  • ochrony zdrowia,
  • pomocy społecznej,
  • gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  • oświaty - szkolnictwo podstawowe, gimnazjalne i przedszkola,
  • kultury,
  • kultury fizycznej,
  • targowisk i hal  targowych,
  • zieleni,
  • cmentarzy komunalnych,
  • porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  • promocji gminy,
  • współpracy z organizacjami pozarządowymi, ze społecznościami  lokalnymi i regionalnymi innych państw,
  • wspierania i upowszechniania idei samorządowej.