Samorząd gminy wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania publiczne wykonywane przez gminę dzielą się na zadania własne oraz zadania zlecone /bądź to w drodze ustawy, bądź na podstawie porozumienia z organami administracji rządowej lub innymi jednostkami samorządu terytorialnego/.
Zadania własne gminy obejmują zwłaszcza sprawy:
- gospodarki terenami, ładu przestrzennego i ochrony środowiska,
- dróg gminnych, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- lokalnego transportu zbiorowego,
- ochrony zdrowia,
- pomocy społecznej,
- gminnego budownictwa mieszkaniowego,
- oświaty - szkolnictwo podstawowe, gimnazjalne i przedszkola,
- kultury,
- kultury fizycznej,
- targowisk i hal targowych,
- zieleni,
- cmentarzy komunalnych,
- porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
- promocji gminy,
- współpracy z organizacjami pozarządowymi, ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej.